Adaptační program

Plán adaptace dětí v Blue Class pro školní rok 2025/2026

  1. Předem naplánovaná schůzka s rodiči dětí – květen 2025
  2. Seznámení rodičů s adaptačním plánem

Plán adaptace

Nástup do mateřské školy je pro dvouleté či tříleté děti velkou životní změnou. Poprvé se ocitají v novém prostředí, mezi novými lidmi a mimo rodinné zázemí. Mohou pociťovat nejistotu a obavy. Abychom jim tuto změnu co nejvíce usnadnili, nastavili jsme adaptační plán tak, aby byl nástup do školky pro děti co nejpříjemnější.

Červen (konkrétní termíny upřesníme) – první seznámení s prostředím naší mateřské školy

  • 1. týden: Děti docházejí do školky na 2 hodiny dopoledne (8:00–10:00), rodiče se aktivně zapojují.
  • 2. týden: Děti tráví 2 hodiny dopoledne ve školce, rodiče se zapojují či se postupně drží v ústraní, dle individuálních potřeb dítěte.
  • Vždy je zohledněno individuální tempo a připravenost každého dítěte.

Září

Adaptační program je přizpůsoben individuálním potřebám dětí, probíhá zpravidla kolem tří – čtyř týdnů. U některých dětí může být odlišný s ohledem na jejich potřeby.

4 základní fáze adaptace – dle tempa dětí:

  • 1. Dítě dochází do mateřské školy společně s rodičem – společně se zapojují.
  • 2. Dítě dochází do mateřské školy společně s rodičem – rodič jde pomalu do ústraní.
  • 3. Dítě dochází do mateřské školy na dopoledne či v rozmezí 8-10, dle potřeb dítěte a zkouší to s námi samo.
  • 4. Dítě dochází do mateřské školy na dopoledne.
  • Celé září je bez odpočinku po obědě.
  • Jakmile to dítě zvládá, pobyt ve školce se prodlužuje.

 

Individuální přístup

Každé dítě je jiné a potřebuje různou dobu na adaptaci. Program je flexibilní a lze jej přizpůsobit tak, aby vyhovoval dětem i rodičům. Adaptace se nemusí týkat jen nově nastupujících dětí, ale i těch, kteří se vracejí po delší absenci.

Možné přístupy k adaptaci:

  • Rodič doprovází dítě do školky a společně se se vším seznamují.
  • Dítě dochází do školky nejprve jen na dopoledne, později zůstává na oběd.
  • Po zvládnutí dopoledního režimu dítě zůstává i odpoledne.

Veškeré kroky adaptace konzultujeme s rodiči a nastavujeme je tak, aby byly v souladu s potřebami dítěte.

Podpora rodičů

Rodiče hrají v procesu adaptace klíčovou roli. Důležité je zachovat klid a jistotu, protože děti velmi snadno přebírají naše emoce.

Doporučujeme:

  • Jasně a klidně dětem vysvětlit, co je čeká.
  • Používat konkrétní popis denního režimu (např. “Po svačince si budete hrát společně v kruhu, pak půjdete ven a po obědě si tě vyzvednu”).
  • Vyhnout se strašení školkou (např. “Ve školce se s tebou mazat nebudou”).
  • Ujistit dítě, že je školka příjemné a bezpečné místo, kam se vrátíte.

Každé dítě potřebuje svůj čas a individuální přístup. Jsme zde, abychom společně vytvořili prostředí, ve kterém se bude vaše dítě cítit bezpečně a šťastně.

Co by mělo umět dítě při nástupu do mateřské školy?

5 zásad před nástupem dítěte do mateřské školy

1. zásada připraveného rodiče

2. zásada zajímejte se a ptejte se

3. zásada mluvte s dítětem o MŠ

4. zásada emoce

5. zásada nikdy MŠ nestrašte